Nabídka služeb
Terénní program nabízí pro uživatele NL řadu služeb:
kontaktní práce v terénu
- rozhovor s uživatelem, zájemcem o službu, nebo jinou osobou.
- důležité pro vytvoření vzájemné důvěry a podmínek pro rozvoj dalších kontaktů.
základní poradenství
- jde o řešení problému, situace klienta a zvyšování kompetence klienta dané skutečnosti řešit a to v celé šíři oblastí (zaměstnání, bydlení, dávky, kontakty s institucemi, problémy s drogami atd.)
základní zdravotní péče
- poskytnutí základního zdravotního ošetření, neodkladná péče v případě potřeby, zprostředkování zdravotního materiálu
sociální práce – jedná se o pomoc v oblastech:
- hledání zaměstnání
- hledání bydlení
- získání sociálních dávek či hmotného zabezpečení uchazečů o zaměstnání
- vystavení osobních dokladů, vyplnění formulářů
- sociální asistence při kontaktu s rodinou, úřady, soudy, policií, probační a mediační službou, právní poradnou apod.
individuální poradenství
- jde o strukturovaný proces, kdy se kontakt může přesunout do Kontaktního centra a dlouhodoběji se pracuje na zakázce klienta.
- Cílem je pomoci klientovi získat, udržet a posílit motivaci k dalšímu postupu v léčbě (směrem k abstinenci). Podobně se pracuje i v dalších oblastech, kde není cílem abstinence.
výměnný program sterilního injekčního náčiní
- program je zaměřen na intravenózní uživatele drog, kteří odmítají jinou formu péče.
- cílem je minimalizovat rizika spojená s intravenózní aplikací drog, jak pro samotného uživatele, tak pro jeho okolí.
- vedle sterilních injekčních stříkaček je klientům poskytován také další zdravotnický materiál a pomocné prostředky - desinfekce, voda, filtry, kyselina ansorbová, kondomy.
informační servis
- poskytování informací na základě vyjádřeného zájmu klienta. Poskytování informací o zdravotních a sociálních rizicích spojených s užíváním drog, minimalizace těchto rizik, dále poskytování informací o léčebných a jiných odborných zařízeních, zprostředkování ambulantní péče (poradenská a preventivní centra, stacionární programy, klinický psycholog, psychiatr), zprostředkování krátkodobé a střednědobé léčby (samostatná oddělení psychiatrických léčeben), zprostředkování rezidenční péče v terapeutických komunitách. Možno i telefonicky.
krizová intervence
- poskytnutí první psychické pomoci v rámci akutní krizové situace (rozchod s partnerem, ztráta bydlení, akutní problém s užíváním návykových látek, …). Možno i telefonicky.
poradenství pro rodiče
- poskytnutí poradenství pro osoby blízké uživatelům návykových látek, jehož cílem je zvýšit jejich kompetence při řešení problémů spojených s užíváním drog blízké osoby.
odkaz a zprostředkování
- poskytnutí informací o konkrétním zařízení/službě (zejména léčba závislosti) spolu s předáním přesného kontaktu, popř. předem dohodnutá možnost kontaktu.
asistence - doprovod
- v případě potřeby a souhlasu klienta i spolupráce při vyřizování pohledávek v rámci odkazu a zprostředkování.
Sběr injekčního materiálu
- jedná se o bezpečné zlikvidování injekčního materiálu, který je někde pohozen.
- pracovníci Spektra vítají každé upozornění na odhozený injekční materiál.
Pravidla:
Základní pravidla pro kontakt mezi uživatelem a pracovníkem jsou:
- Bez násilí – klient nesmí být vůči pracovníkovi agresivní, a to jak psychicky, tak i fyzicky (postrkování, narážky, nadávky apod.)
- Bez manipulace, distribuce a aplikace – klient se má vyvarovat manipulace, distribuce a konzumace pervitinu a heroinu při kontaktu s pracovníkem.
- Bez fyzického kontaktu – je nepřijatelné, aby se klient jakkoliv dotýkal pracovníka, objímal ho či mu jinak fyzicky dával najevo svoje sympatie či antipatie.
- Bez nadstandardních požadavků – klient nemá právo obdržet cokoli jiného krom standardně nabízených a poskytovaných věcí souvisejících s výkonem terénní práce.
- S možností odchodu – pokud se pracovník cítí ohrožen či manipulován, může kontakt ukončit a odejít.