Nabídka služeb


Terénní program nabízí pro uživatele NL řadu služeb:

kontaktní práce v terénu

  • rozhovor s uživatelem, zájemcem o službu, nebo jinou osobou.
  • důležité pro vytvoření vzájemné důvěry a podmínek pro rozvoj dalších kontaktů.
     

základní poradenství

  • jde o řešení problému, situace klienta a zvyšování kompetence klienta dané skutečnosti řešit a to v celé šíři oblastí (zaměstnání, bydlení, dávky, kontakty s institucemi, problémy s drogami atd.)
     

základní zdravotní péče

  • poskytnutí základního zdravotního ošetření, neodkladná péče v případě potřeby, zprostředkování zdravotního materiálu
     

sociální práce – jedná se o pomoc v oblastech:

  •  hledání zaměstnání
  •  hledání bydlení
  •  získání sociálních dávek či hmotného zabezpečení uchazečů o zaměstnání
  •  vystavení osobních dokladů, vyplnění formulářů
  •  sociální asistence při kontaktu s rodinou, úřady, soudy, policií, probační a mediační službou, právní poradnou apod.


individuální poradenství

  • jde o strukturovaný proces, kdy se kontakt může přesunout do Kontaktního centra a dlouhodoběji se pracuje na zakázce klienta.
  • Cílem je pomoci klientovi získat, udržet a posílit motivaci k dalšímu postupu v léčbě (směrem k abstinenci). Podobně se pracuje i v dalších oblastech, kde není cílem abstinence.


výměnný program sterilního injekčního náčiní

  • program je zaměřen na intravenózní uživatele drog, kteří odmítají jinou formu péče.
  • cílem je minimalizovat rizika spojená s intravenózní aplikací drog, jak pro samotného uživatele, tak pro jeho okolí.
  • vedle sterilních injekčních stříkaček je klientům poskytován také další zdravotnický materiál a pomocné prostředky - desinfekce, voda, filtry, kyselina ansorbová, kondomy.


informační servis

  • poskytování informací na základě vyjádřeného zájmu klienta. Poskytování informací o zdravotních a sociálních rizicích spojených s užíváním drog, minimalizace těchto rizik, dále poskytování informací o léčebných a jiných odborných zařízeních, zprostředkování ambulantní péče (poradenská a preventivní centra, stacionární programy, klinický psycholog, psychiatr), zprostředkování krátkodobé a střednědobé léčby (samostatná oddělení psychiatrických léčeben), zprostředkování rezidenční péče v terapeutických komunitách. Možno i telefonicky.

 

krizová intervence

  • poskytnutí první psychické pomoci v rámci akutní krizové situace (rozchod s partnerem, ztráta bydlení, akutní problém s užíváním návykových látek, …). Možno i telefonicky.


poradenství pro rodiče

  • poskytnutí poradenství pro osoby blízké uživatelům návykových látek, jehož cílem je zvýšit jejich kompetence při řešení problémů spojených s užíváním drog blízké osoby.

 

odkaz a zprostředkování

  • poskytnutí informací o konkrétním zařízení/službě (zejména léčba závislosti) spolu s předáním přesného kontaktu, popř. předem dohodnutá možnost kontaktu.

 

asistence - doprovod

  • v případě potřeby a souhlasu klienta i spolupráce při vyřizování pohledávek v rámci odkazu a zprostředkování.

 

Sběr injekčního materiálu

  • jedná se o bezpečné zlikvidování injekčního materiálu, který je někde pohozen.
  • pracovníci Spektra vítají každé upozornění na odhozený injekční materiál.


Pravidla:

Základní pravidla pro kontakt mezi uživatelem a pracovníkem jsou:

  • Bez násilí – klient nesmí být vůči pracovníkovi agresivní, a to jak psychicky, tak i fyzicky (postrkování, narážky, nadávky apod.)
  • Bez manipulace, distribuce a aplikace – klient se má vyvarovat manipulace, distribuce a konzumace pervitinu a heroinu při kontaktu s pracovníkem.
  • Bez fyzického kontaktu – je nepřijatelné, aby se klient jakkoliv dotýkal pracovníka, objímal ho či mu jinak fyzicky dával najevo svoje sympatie či antipatie.
  • Bez nadstandardních požadavků – klient nemá právo obdržet cokoli jiného krom standardně nabízených a poskytovaných věcí souvisejících s výkonem terénní práce.
  • S možností odchodu – pokud se pracovník cítí ohrožen či manipulován, může kontakt ukončit a odejít.